Hoe repareer je een polyester of kunststof bumper

Je kent dat wel, iets te ver naar voren of achteren en je hoort het een beetje kraken. Met een polyester of kunststof bumper heb je dan al gauw een scheurtje of breekt er zelfs iets af. Maar wees gerust, dit kan heel goed zelf gerepareerd worden.

bumper-reparatie

Wel dien je goed na te gaan of de bumper van polyester is of van kunststof.

Belangrijk:

Het onderstaande alleen voor polyester bumpers. Als je kunststof bumpers repareert met polyester kan dit na verloop van tijd gaan scheuren.

Voor kunststof bumpers kan je de zelfde werkwijze hanteren, vervang polyester dan voor Plasticol of Dinitrol Kunstof reparatie-plamuur 6070. Dit zijn een soort 2 componenten pasta. Dinitrol is alleen in grijs te krijgen, Plasticol is in verschillende kleuren te krijgen. Het geeft op kunstof een duurzamer resultaat.

Hieronder een uitleg hoe je een polyester beschadiging zelf repareert.

Ik leg hieronder stap voor stap uit hoe je zelf je bumper kan repareren. Het zelfde procedé kan je overigens gebruiken als je de “ruwe zwarte bumper” in kleur van je auto wilt spuiten.

Wat heb je nodig:

  • Fijnmazig gaas.
  • Repairkit.
  • Polyester matten.
  • Een bus polyesterhars. (gebruik goede kwaliteit)
  • Polyester verharder.
  • Plastic bakje en kunststof spatel. (voor het mengen van de componenten)
  • Rubber handschoenen. (En oude kleren, want gedroogd polyester is nagenoeg niet meer uit de kleren te krijgen.)
  • Watervast Schuurpapier. (korrel 600 en 200)

Hoe ga je te werk:

  • Demonteer de bumper, en leg deze zo neer dat je goed bij alle kanten van de beschadiging kunt komen.
  • Knip het gaas op maat van het gat, zodat het er precies in past. (het moet net klem blijven zitten)
  • Lijm nu het gaas met het uiteinde vast aan de bumper met de repairkit en laat dit goed drogen.  (meng het in de juiste verhouding!!!)
  • Knip nu de polyester matjes op maat voor het gat. Al na gelang de dikte, meerdere matjes gebruiken.
  • Maak wat repairkit aan met verharder en meng dit goed. Roer als laatste één matje mee zodat deze goed doordrenkt is met het mengsel.
  • Neem dit matje en plaats die in het gat. en druk deze voorzichtig aan op het gaas met het kunststof spateltje.
  •  Herhaal dit zo vaak als nodig is totdat het gat goed gevuld is.
  •  Zorg wel dat je steeds de matjes goed aan strijkt zodat er geen luchtbellen tussen blijven zitten en dat het oppervalk zo strak mogelijk wordt.
  •  Hoe strakker de matjes in het gat liggen hoe mooier het eindresultaat zal worden.
  •  Laat het geheel goed drogen.
  • Als alles goed droog is kan je de bumper goed strak schuren. (De polyester matjes nog niet doen!!!)
  • Maak nu een hoeveelheid polyesterhars aan met verharder, smeer alle oneffenheden aan. Ook de plaats waar je de polyester matjes hebt aangebracht. Doe dit zo dat er een zo glad mogelijk oppervlak ontstaat.
  • Laat dit weer rustig goed uitharden.
  • Schuur nu het geheel weer zo dat er een perfect glad oppervlak ontstaat. Je kunt met grof schuurpapier beginnen en eindigen met korrel 600.
  • Vergeet niet voldoende water te gebruiken dat je regelmatig ververst!!!
  • Als het geheel perfect glad is en je bent tevreden met dit resultaat kan je de bumper in de grondlak spuiten.
  • Hierna is het een kwestie van goed aflakken met kleurlak en blanke lak.

 

Belangrijk is dat je er de tijd voor neemt: “Hoe meer aandacht je aan dit werk besteedt, hoe beter het resultaat wordt”.

Enter 468x60 Google AdSense Code Here

Comments

11 Responses to “Hoe repareer je een polyester of kunststof bumper”

  1. p.schukkink

    October 10th, 2009 14:15

    Ik heb een hyundai tucson mijn achterbumper is beschadigd tegen een paaltje gezeten kleine deuk het is zacht kunststof waar kan ik het mee repareren is het polyester of kunsstof welke spuitlak kan ik het beste gebruiken bumpers zij zwart.

    bvd Piet

  2. redstarweb

    October 13th, 2009 19:41

    Als het in uw geval alleen maar een ‘deukje’ is, adviseer ik u eerst contact op te nemen met een bedrijf die “Spot repair” doet. Dit is een nieuwe techniek van lokaal repareren/herstellen van krasjes en deukjes. Vaak gebeurt dat ook nog aan huis.
    Zoek maar eens in google.nl naar “spot repair”. Maak een paar foto’s van de deuk en mail die naar een paar bedrijfjes om te vragen wat dat zou kosten.

    Wordt dit allemaal toch te duur ga dan verder met onderstaande:

    Omdat u zegt dat er een ‘deukje’ in zit, lijkt het mij dat de bumper van kunststof is. Polyester breekt of scheurt eerder.
    Maar het best is dat de vragen aan de dealer (vragen is gratis).
    Als het inderdaad een ‘deukje’ is en geen scheur(tje), probeer dan de ingedeukte plek eerst terug te krijgen. Hierdoor kunnen misschien bartsjes ontstaan, maar die kunnen goed gerepareert worden via bovenstaande instructie.
    Een tip is om de plek van de deuk eerst te verwarmen met b.v. een föhn (niet te heet, het mag niet gaan smelten of vervormen!) alvorens deze weer terug in vorm te krijgen.

    Voor de beste lak kunt u dat beter informeren bij een auto accessoire bedrijf. Neem de auto dan mee en laat hen de bumper zien. Zij kunnen dan het beste informeren welke spuitlak hiervoor het meest geschikt is.

  3. p.schukkink

    October 14th, 2009 01:30

    Hartelijk Dank voor U reactie.
    Piet

  4. Ad

    January 2nd, 2010 15:50

    Hallo,

    Ik heb zelfde soort schade aan tucson.
    Ben benieuwd, hoe u het tenslotte gerepareerd hebt en of de bumper van plastic of kunststof is.
    Is de bumper zelf te spuiten en weet u ook het lak-nummer?
    Hoor graag van u.
    Ad

  5. Koos Vlot

    August 6th, 2010 16:19

    Hallo,

    Ik ben Koos Vlot uit Urk en had een vraag over het repareren van mijn achterbumper van mijn ford escort 1.6 clipper uit 1997.
    Ik heb n.l. de twee scheuren d.m.v. schuin inslijpen gevuld met kunstof reparatieplamuur van motip.
    Waarna ik het geschuurd heb, en een prachtig mooi glad oppervlak heb gekregen zodat ik niets na korrel 400 nat meer voel.
    Dat was in de schaduw bij ongeveer 20 graden, wanneer ik hem in de zon zet, bolt het plamuur op en scheurt los van de bumper.
    Conclusie, de bumper rekt en krimpt, wat kan ik nou doen om het ongeacht de temperatuur mooi vlak te houden.

    Met vriendelijke groet,

    Koos Vlot

  6. redstarweb

    August 6th, 2010 21:09

    Hallo Koos,

    Moelijk voor mij te beantwoorden, daar ik zelf geen specialist ben op het gebied van kunstof of polyester reparaties.
    Wat ik wel weet is dat er een groot verschil zit tussen flexibele kunstof (wat autobumpers vaak zijn) wat ‘zacht’ blijft en dat polyester een veel harder product is. Met als gevolg dat bij gebruik van twee verschillende uitzettingsprodukten zij onderling verschillend reageren op temperatuursverschillen.
    Dit kan in jouw geval ook de oorzaak zijn.
    Niet alle autobumpers zijn van hetzelfde materiaal, daarom is het heel belangrijk is na te gaan wat voor soort materiaal de bumper is om daarvoor de juiste reparatie produkten te kiezen.
    Ik heb op de Motip site gelezen dat de “MoTip Bumper Repair Putty” inderdaad elastisch is (wat de meeste reparatieprodukten zijn). De vraag is alleen, wat het verschil is tussen het uitzettingscoefficient tussen beide kunststoffen.

    Ikzelf heb ooit een kunstof bumper gerepareerd door aan twee zijden (achterkant en voorkant) gebruik te maken van zogenaamde polyester ‘matten’. Deze matjes integreren (samen met de hardingslak) eigenlijk met de bumper zelf. Om uitzettingscheuren te voorkomen heb ik deze reparatie in 4 dagen uitgesmeerd, zodat na iedere fase de bumper met polyester goed kon wennen aan de temperatuur en natuurlijke onderlinge werking. Deze bumper is bijna 3 jaar lang mooi gebleven, daarna begon ik pas weer ‘barstjes’ te zien.

    groeten,
    Bart

  7. Koos Vlot

    August 7th, 2010 09:40

    Hartelijk dank Bart voor je reactie, ik zal het even rustig overwegen, of toch misschien een nieuwe bumper, het blijft perslot toch een zwakke schakel in het geheel.

    Met vriendelijke groeten van

    Koos

  8. CrackaJack

    November 30th, 2010 14:05

    Koos je kan ook de scheuren schuine kantjes geven zodat je er met een warme luchtblazer een kunststof las verbinding kan in smelten

    Op zachte kunststof bumpers is kunststof plamuur niet altijd de beste oplossing omdat de bumper vrij flexibel is en de plamuur niet door het uitharden (een beetje mag wel om kleine verzakkingen van plastic weg te krijgen)

    Na het lassen de randjes wegschuren met een P180 (Zeker niet te grof gaan want je schuurt je plastic snel kapot)

    En verder gwn afwerken met een 220 en/of 320 voor de grondlak

    Het is een vrij late reactie maar misschien heb je er nog wat aan in de toekomst, groeten

  9. jens

    May 3rd, 2011 18:59

    goededag ik heb is een vraagje ik heb een nissan 100 nx. ik heb er mee tegen een paal gezeten en nu is mijn achterbumper geraakt en er zit een bluts in + gescheurt hoe kan ik dit het beste maken ? mvg jens

  10. P. Kengen

    August 1st, 2011 16:13

    Hallo,

    Ik heb sinds kort een audi TT bouwjaar 2007. Op de achterbumper zit een klepje waaronder het sleepoog zit. De vorige eigenaar kreeg dit klepje waarschijnlijk niet open en heeft een schroevendraaier hiervoor gebruikt. Het klepje is puntgaaf, echter de bumper is licht beschadigd ( ter grootte van 2 bij 2 mm is het kunststof op elkaar geperst, liggen wrikken met de schroevendraaier ). Ik ben gaan vragen wat het kost dit te laten repareren. men vertelde mij 150 euro. Aangezien het zo een klein oppervlak is en hier veel expertise zit, zou ik graag van je advies gebruik willen maken.
    Hopende op goed bericht!

    MVG
    Pim

  11. p.koerts

    August 21st, 2011 13:02

    hallo. ik heb een scheur in de disselbakklep van mijn caravan. deze zit aan de kant . hoe kan ik dit het beste repareren . b.v.d.

Schrijf een reactie!